Dlaczego
Jerzy Harasymowicz?
Znajomość z Harasymowiczem- w
październiku 1970r. za jego namową Ziemianin przystępuje do grupy
poetyckiej Tylicz, założonej przez Gizellę, Torbusa i Warzechę-
studentów polonistyki UW.
Zachwycenie się poetyką Harasymowicza-
Ziemianin nie był jej spadkobiercą, ale traktował Harasymowicza jak
mistrza; Tylicz był pod wrażeniem Baru na stawach; traktowali H. jako
swego sprzymierzeńca i duchowego opiekuna; już wtedy Harasymowicz za
Nową Falą tracił popularność
(wg Pieńkosza,
Tygodnik Kulturalny 1981/2)
Harasymowicz- wieszcz Muszyny- (wg Kaziemierza Wyki /w:/wstęp do tomiku
Zielnik, 1972 albo K.Wyka: Urzeczony; Jerzy Hrasymowicz- przeszły i
obecny /w:/ tegoż: Rzecz wyobraźni, 1977) a wiadomo, że tutaj urodził się Ziemianin, z tym też
miejscem wiąże swoje wspomnienia z dzieciństwa, przyznaje też, że
Muszyna ukształtowała jego wyobraźnię artystyczną poprzez to, że tam
przeżywał swoje pierwsze zachwyty nad światem;
/patrz: A.
Ziemianin: Muszyńskie ślady obecności Jerzego Harasymowicza /w:/
Almanach Muszyny 2000; A. ziemianin: Region Muszyński w literaturze i
poezji /w:/ A.M. 1992./
Harasymowicz poznał
"państwo muszyńskie" w latach 1949-1951, będąc adeptem w zawodzie
leśnika, uczniem Liceum Leśnego w Limanowej. Malownicze miasteczko nad
Popradem tak mu się spodobało, że po ukończeniu praktyk nie wrócił do
Limanowej, ale spędził w Muszynie jeszcze kilka miesięcy, włócząc się
po okolicznych lasach i pagórkach. Muszyna odegrała także ważną rolę w
późniejszym życiu poety- powracał tu wielokrotnie jako znany już poeta,
częstymi gośćmi bywali również inni członkowie Muszyny-
założonej przez niego grupy poetyckiej w 1957 roku. Muszyna na wiele
lat stała się centrum jego poetyckiego świata, była miejscem, od
którego rozpoczął poznawanie całej Łemkowszczyzny.
Szczególnie łączący twórczość dwóch poetów jest wspólny motyw
Muszyńskiej Arkadii, której centrum zajmuje dom;
po tej Arkadii cały czas się wędruje- dokonuje się
swoista ekspansja muszyńskości, domowości, arkadyjskości.
Makatka i bukolika- obydwaj poeci byli
pomysłodawcami nowych gatunków lirycznych, które łączy odcień domowości
i arkadii.
Zbiór Ziemianina Makatka z płonącego domu (1985) po raz
pierwszy przywołuje stereotyp makatkowy.
/w:/ Żurakowski:
Poezja domu; Odra 1987/2.
W makatce aksjologia daje znać w makatkowych napisach- okruchach dawnej
moralności i obyczajowości- np. zgoda buduje, niezgoda rujnuje. To nowy
gatunek (obok ballady, antyfony, piosenki), forma estetycznego dystansu
wobec życia, konserwatyzmu własnych przyzwyczajeń i upodobań, ta forma
estetyczna umożliwia uporządkowanie osobistej przeszłości i życie bez
dominującego poczucia zagrożenia bezpieczeństwa.
wg Czubały /w:/
Życie Literackie 1986/16.
Bukolika występuje na początku Baru na stawach, najbardziej
arkadyjskiego cyklu utworów- regularne kwartyny, pogodne i nostalgiczne
obrazy, antyurbanistyczne wątki, akcenty anarchiczne, tematyka stricte
ekologiczna.
|